Написання скарги


Завдання:
Some days ago you ordered a yellow woolen sweater, large size, and light blue jeans, medium size, in an Internet shop; however, when you got your order, you found out that there was a red woolen sweater, medium size, and light blue jeans, large size.
Write a letter of complaint to the manager of the shop:
  • say why you are writing;
  • complain about the order;
  • mention that you are extremely disappointed as you wanted to take those things on holiday with you;
  • ask for replacement of the items or a full refund.

Write a letter of at least 100 words. Do not write any dates and addresses.

Приклад написання скарги:
Dear Sir/Madam,

   I am writing with reference to my order. As you could probably have already understood, there are some issues with it and I would like to draw your immediate attention to them.

   I made an order for a yellow woolen sweater (size L) and light blue jeans (size M) on the internet. I got my clothes but not the right size and colour. I received a red woolen sweater (size M) along with jeans (size L). I really like your internet store and often buy clothes there. I have never had such an issue so far. I got really disappointed with the fact it happened.

   What is more, I have a vacation and set off tomorrow and now I do not have the clothes I needed to take with me. I hope you will deal with this matter quickly and send the right order today. However, if it is not possible, I would prefer to send you the goods back and have a full refund.

   I trust the situation with order picking will improve in your warehouse in the future and strongly believe I will continue to be your frequent customer.
  Yours sincerely,
  Bradley Wells.

Есе написане моїм студентом Романом Козаком (з незначними правками), якому дякую за згоду на публікацію.

Коментар:
  1. В письмовій роботі студент виконує всі умови завдання: зазначає причину написання листа (I am writing with reference to my order), скаржиться на плутанину з замовленням (I got my clothes but not the right size and colour), зазначає, що хотів взяти одяг з собою у відпустку (now I do not have the clothes I needed to take with me), а також просить заміну замовлення або повне відшкодування коштів (I hope you will deal with this matter quickly and send the right order today. However, if it is not possible, I would prefer to send you the goods back and have a full refund.)
  2. Лист має відповідну структуру: поділений на абзаци, має логічний вступ та підсумок, а також обраний правильний стиль написання (офіційний).
  3. Студент використовує достатньо сполучників, вставних слів (as, however, what is more...)
  4. Лист багатий на різні граматичні конструкції (As you could probably have already understood). Вжито Present Simple, Future Simple, Past Simple, Present Perfect. Виражено умовність за допомогою would.
  5. Лексичних та граматичних помилок немає.
  6. Умова кількості слів виконана.

Поради:
  1. Офіційний стиль написання
  2. Можна використовувати Mild language або Strong language залежно від почуттів того, хто скаржиться. Проте, не раджу використовувати надто строгі звороти і вимогливі твердження.
  3. Робіть новий абзац для кожного нового пункту завдання.
  4. Обов’язково вкажіть причину написання скарги в першому абзаці.
  5. Усі скарги повинні бути підтверджені доказами.

Корисні фрази для написання скарги:

 • Opening remarks:
(Mild) I am writing to complain about/regarding/on account of/because of/on the subject of… / I am writing to draw your attention to… / I am writing to you in connection with…
(Strong) I was appalled at… / I want to express my strong dissatisfaction with… / I feel I must protest/complain about...

 • Closing remarks:
(Mild) I hope/assume you will replace… / I trust the situation will improve. / I hope the matter will be resolved. / I hope we can sort this matter out amicably.
(Strong) I insist you replace the item at once. / I demand a full refund. / I hope that I will not be forced to take any further action.