Завдання:
Write a letter of complaint to the manager of the shop:
- say why you are writing;
- complain about the order;
- mention that you are extremely disappointed as you wanted to take those things on holiday with you;
- ask for replacement of the items or a full refund.
Write a letter of at least 100 words. Do not write any dates and addresses.
Приклад написання скарги:
Dear Sir/Madam,
I am writing with reference to my order. As you could probably have already understood, there are some issues with it and I would like to draw your immediate attention to them.
I made an order for a yellow woolen sweater (size L) and light blue jeans (size M) on the internet. I got my clothes but not the right size and colour. I received a red woolen sweater (size M) along with jeans (size L). I really like your internet store and often buy clothes there. I have never had such an issue so far. I got really disappointed with the fact it happened.
What is more, I have a vacation and set off tomorrow and now I do not have the clothes I needed to take with me. I hope you will deal with this matter quickly and send the right order today. However, if it is not possible, I would prefer to send you the goods back and have a full refund.
I trust the situation with order picking will improve in your warehouse in the future and strongly believe I will continue to be your frequent customer.
Yours sincerely,
Bradley Wells.
Коментар:
- В письмовій роботі студент виконує всі умови завдання: зазначає причину написання листа (I am writing with reference to my order), скаржиться на плутанину з замовленням (I got my clothes but not the right size and colour), зазначає, що хотів взяти одяг з собою у відпустку (now I do not have the clothes I needed to take with me), а також просить заміну замовлення або повне відшкодування коштів (I hope you will deal with this matter quickly and send the right order today. However, if it is not possible, I would prefer to send you the goods back and have a full refund.)
- Лист має відповідну структуру: поділений на абзаци, має логічний вступ та підсумок, а також обраний правильний стиль написання (офіційний).
- Студент використовує достатньо сполучників, вставних слів (as, however, what is more...)
- Лист багатий на різні граматичні конструкції (As you could probably have already understood). Вжито Present Simple, Future Simple, Past Simple, Present Perfect. Виражено умовність за допомогою would.
- Лексичних та граматичних помилок немає.
- Умова кількості слів виконана.
Поради:
- Офіційний стиль написання
- Можна використовувати Mild language або Strong language залежно від почуттів того, хто скаржиться. Проте, не раджу використовувати надто строгі звороти і вимогливі твердження.
- Робіть новий абзац для кожного нового пункту завдання.
- Обов’язково вкажіть причину написання скарги в першому абзаці.
- Усі скарги повинні бути підтверджені доказами.
Корисні фрази для написання скарги:
(Strong) I was appalled at… / I want to express my strong dissatisfaction with… / I feel I must protest/complain about...
(Strong) I insist you replace the item at once. / I demand a full refund. / I hope that I will not be forced to take any further action.